In het ondernemersverhaal van Mats de Rooij staan doorzetten, ontwikkelen en leren centraal. Hij keerde na een carrière in de sales terug naar de horeca om zijn droom waar te maken. Bijna ging het mis; zijn zaak liep niet goed genoeg. Mats gaf niet op, koos voor een ander concept en een nieuwe naam en kan nu vol trots melden dat het goed gaat hier bij Mals. in Oisterwijk.
Mats werkt vanaf zijn 14e in de horeca. Hij leert er het keuken- en bedieningsvak. ‘Ik heb een vlotte babbel, houd erg van het contact met gasten, maar ook van koken. Als horecaondernemer moet je op elke plek in je bedrijf kunnen werken, daarom ben ik blij dat ik beide beheers.’ Tijdens de studie event, music & entertainment ontwikkelt hij skills voor het ondernemerschap… ‘concepten bedenken, opzetten en uitdragen.’
Als een kip zonder kop
Drie jaar geleden vraagt de eigenaar van een grillrestaurant aan de Lind in Oisterwijk of Mats iemand kent die het bedrijf wil overnemen. Hij roept meteen dat hij dat in ieder geval niet wil, maar het zaadje is geplant. ‘De koop is in vijf weken rond; ik start als een kip zonder kop.’ Zijn leercurve is stijl. ‘Het is in deze tijd moeilijk om baas te zijn, want de klassieke verhoudingen op de werkvloer bestaan niet meer. Je bent veel meer dan baas; ik voel me soms bijvoorbeeld ook een maatschappelijk werker. Daarin heb ik me moeten ontwikkelen.’
Dieren die een goed leven gehad hebben
Hij raadt het niemand aan; een bestaande horecazaak overnemen. ‘Je neemt de identiteit van de vorige eigenaar over. Gasten die ergens een slechte ervaring gehad hebben, zijn meestal niet bereid een nieuwe eigenaar een kans te geven.’ Zijn restaurant loopt niet goed genoeg. ‘Ik ging het niet redden.’ Dus verandert hij de naam, het concept en het interieur. Mals. Oisterwijk is een feit. ‘Rood vlees is ons specialisme, daarnaast serveren we vis- en vegetarische gerechten en salades. Je kunt 3 gangen eten voor 39,95 maar ook kiezen voor topkwaliteit tournedos. En we hebben prachtig Argentijns rundvlees op het menu staan, van graangevoerd black angus-rund. Dieren die een goed leven hebben gehad en zonder stress gestorven zijn.’
Zij kiezen voor ons en dat waarderen we
Mals. is ook een borrelzaak. ‘Borrelen doen mensen graag aan hoge tafels op comfortabele krukken’, constateert Mats. ‘Dus binnenkort richten we ook op het terras een deel in met hoge tafels. Er komen meer warmtelampen te hangen.’ Investeringen die hij niet had kunnen doen als hij geen nieuw concept begonnen was. ‘Ik ben trots op de groei die we doormaken en vooral op mijn team.’ Soms vindt hij het lastig om de baas te zijn. ‘De kunst is om medewerkers te vriend te houden en toch de baas te zijn. Ik wil dat iedereen dezelfde gastvrijheidsformule hanteert. Bij binnenkomst laten we onze gasten weten dat we blij zijn dat ze er zijn. Zij kiezen voor ons, in een straat vol horecazaken en dat waarderen we.’ Mats leeft zijn horecadroom. ‘Ja, soms is het zwaar want ik heb veel petten op, doe hr, sales en marketing, maar het geeft me vooral veel voldoening.’ Stiekem droomt hij groter. ‘Over 5 jaar hoop ik misbaar te zijn in plaats van onmisbaar. Dan kan ik een anderen de mogelijkheid geven om hun dromen waar te maken door een tweede zaak te openen.’
–
Mals. Oisterwijk
De Lind 61 | 5061 HT | Oisterwijk
T: 013-5211035 | E: info@mals-oisterwijk.nl | W: www.mals-oisterwijk.nl
–
Dit is een artikel uit Tilburg Insight Editie #1. Lees het hele magazine hier.