Skip links
Schoonmaakbranche

Schoonmaakbranche verdient beter imago

Share

Hoe Joep van de Sanden het 45-jarig bestaan van zijn onderneming wil vieren? ‘Met een nog beter en groter bedrijf, maar vooral in een branche met een beter imago. De schoonmaaksector sexy maken is een van mijn speerpunten.’  

 

’De branche voor glasbewassing, schoonmaak en reiniging is echt leuk om in te werken. Onze medewerkers komen in mooie bedrijven, van accountantskantoren tot bouwbedrijven, van fabrieken tot parkeergarages en van evenementenlocaties tot de logistieke omgeving van transportbedrijven. Het is sociaal en gezellig werk, want er wordt in teams gewerkt. En je moet feeling hebben met hospitality, omdat je schoonmaakt op plekken waar mensen aan het werk zijn.’ De tijd van schoonmaken op onzalige tijdstippen is namelijk voorbij.

Ramen wassen en schoonmaken

Joep volgde zijn ouders op die het bedrijf ruim 45 jaar geleden oprichtten. Daarvoor leerde hij in de praktijk de fijne kneepjes van het vak. Hij stond op ladders om ramen te wassen en in de avonduren maakte hij kantoren schoon. Inmiddels werken er ruim 100 medewerkers in zijn bedrijf en maakte hij van specialistische reiniging een zelfstandige onderneming, naast Van de Sanden Schoonmaakdiensten. Onder schoonmaakdiensten vallen schoonmaakwerkzaamheden, maar ook het leveren van huismeesters en facilitaire benodigdheden. Met Van de Sanden Specialistische Reiniging richt deze ondernemer zich onder andere op hoge druk-reinigen, gevels, glasbewassing, onderhoud van vloeren en tapijtreiniging. ‘Tot acht jaar geleden waren we alleen in Midden-Brabant actief. Nu werken we door heel Nederland.’

Kansen zien en verzilveren

Ook breidde hij het aantal diensten uit. ‘Ik rijd regelmatig over bedrijven- en industrieterreinen. Dan zie ik prullenbakken staan en bedenk: hé, die kunnen wij legen, we zijn er toch al. Reinigen we gelijk de verkeersborden en halen we het zwerfvuil en graffiti weg.’ Een kwestie van omdenken noemt hij dit. ‘Kansen zien en bedenken hoe we die kunnen verzilveren vinden mijn MT en ik ontzettend tof.’ Een mooie volgende stap voor Van der Sanden is het toevoegen van industriële reiniging. ‘Denk hierbij aan productielijnen voor voedingsmiddelen. Hier zijn allerlei richtlijnen voor; een mooie uitdaging. Het is toch gaaf om in een bedrijf te werken waarin geen schoonmaakuitdaging te groot is?’ Dit betekent niet dat ze alles doen. ‘We zijn sterk in schoonmaak en reiniging. We gaan dus geen hovenierswerk doen.’

 

Van de Sanden

Aandacht en enthousiasme

Het belangrijkste dat hij de afgelopen vijf jaar leerde is flexibel zijn. ‘De markt verandert, klanten veranderen en medewerkers ook. Ik heb geleerd dat ik daar constructief mee om moet gaan. Mijn grootste en leukste uitdaging is de ziel in het bedrijf houden. Om aandacht te kunnen blijven geven aan klanten en medewerkers, ook als we verder groeien. Ik wil dat mijn medewerkers enthousiast naar hun werk gaan en ze enthousiast ontvangen worden door onze klanten. Die sfeer wil ik behouden. Wist je dat we klanten hebben voor wie we al meer dan 40 jaar werken? En een medewerker hebben die maar liefst 42 jaar in dienst is? Ik vind het mooi dat ze meegroeien en het ons lukt om lange relaties op te bouwen en onze opdrachtgevers onze meerwaarde zien als betrokken partner.’ 

Ook ik vind een uur schoonmaken aardig prijzig

De afgelopen jaren zijn door hogere lonen en andere stijgende kosten de tarieven voor schoonmaak met veertig procent gestegen. ‘Medewerkers verdienen een eerlijke beloning en betere lonen zorgen ervoor dat de populariteit van het vak stijgt. Vakbonden onderschrijven dit. Maar ook ik vind een uur schoonmaak aardig prijzig geworden en snap dat klanten voor dat bedrag veel van ons verwachten. Dus moeten we perfect werk afleveren. Een aantal klanten roept weleens dat de prijzen nu zo hoog liggen dat ze zelf een schoonmaker in dienst kunnen nemen. Daarmee onderschatten ze onze dienstverlening flink en ontdekken ze dat een schoonmaker geen poppetje is dat een doekje over een tafel haalt. Voor schoonmaak is planning en aansturing nodig en medewerkers die hun werk met aandacht doen. Kan het budget niet meegroeien met de tarieven dan bekijken we wat we voor dat bedrag kunnen leveren.’

Imago

Het opvoeren van de werkdruk is geen oplossing. ‘In de schoonmaak wordt echt hard genoeg gewerkt.’ Hij vindt dat er verder gekeken moet worden dan alleen loonstijgingen om het vak aantrekkelijker te maken. ‘Daarom ben ik kritisch op andere regels zoals het ontbreken van wachtdagen in onze cao. Breng de wachtdag terug in combinatie met een beloning voor mensen die zich weinig ziekmelden. Dit zal op een positieve manier bijdragen aan de werkdruk en samenhorigheid.’ En deze ondernemer ziet nog een goede manier om het imago van het vak te verbeteren. ‘Nu zeggen mensen vaak: “je kunt altijd nog de schoonmaak of glasbewassing in”. Men kijkt neer op ons vak. Dat komt deels doordat er geen vmbo-opleiding voor dit vak is. Hier is wel draagvlak voor, bijvoorbeeld als combinatie met zorgopleidingen.’

Belangrijk om naar dat commentaar te luisteren

Behalve op aandacht, focust deze ondernemer op efficiency. ‘Ik houd de overhead zo laag mogelijk. We werken met een app waarin we onze kwaliteitscontroles delen met onze klanten. Dit draagt bij aan de beleving. Goed contact vinden we dan ook erg belangrijk. We komen op ruim 400 locaties, maar hebben slechts 3 leveranciers. Bij onze klanten leveren die niet meer wekelijks maar eens per maand. Dat scheelt veel transportbewegingen.’ En hij maakt hiermee het leven van veel medewerkers prettiger. ‘Een deel vond het wekelijks bestellen van schoonmaakmiddelen een vervelend klusje. Ik vind het belangrijk om naar dat geluid te luisteren en er iets mee te doen. Die taak heb ik dan ook bewust anders ingericht.’

 

Van de Sanden Schoonmaakdiensten

Kranenberg 19 | 5047 TR | Tilburg
T: 013-5718889 | E: info@vandesanden.com | W: www.vandesanden.com

Dit is een artikel uit Tilburg Insight Editie #1. Lees het hele magazine hier.